Мотивацията на служителите – най-важната предпоставка за успех в бизнеса

„За добрите идеи и истинските иновации се нуждаете от човешко взаимодействие, конфликт, спор, дебат“, е казала Маргарет Тачър. Ние ще добавим и мотивация. Създаването на добре сплотен работен екип и лоялност към организацията е предизвикателство, което е във фокуса на много специалисти по човешки ресурси. Предлагаме ви някои от мерките, които всъщност не изискват много ресурс, а със сигурност ще подпомогнат значително работния процес:

Хубава офис среда

Според проучване, проведено от Staples Business Advantage измежду 3000 служители в САЩ и Канада, за 66% от анкетираните, офисът е мястото, което им осигурява най-висока производителност в сравнение с дома или споделените работни пространства. Това е и един от най-важните елементи, на които мениждърите трябва да обърнат внимание. Той трябва да е снабден с ергономични мебели – столове, бюра, стойки за компютър и други аксесоари. Главната цел е болките от продължителното седене да са сведени до минимум и на всеки служител да е предоставена възможността сам да ги регулира спрямо личните си предпочитания. Включително и да работи прав, ако желае, чрез осигуряването на подходящ плот.

Признание на постиженията

В човешката психология е заложено удовлетворението от признанията и въздействието й върху мотивацията. Признанието за добре свършена работа, идваща от висшето ръководство, ще означава повече за служител, отколкото си мислите. Намерете начин да похвалите служителя пред другите и в никакъв случай не допускайте да ги порицавате публично. Подходящ начин би бил ежемесечни конкурси „най-добър служител“. Определете подходящи и ясни критерии, които да не предизвикват съмнение. Разбира се – погрижете се по-големите постижения да имат финансово отражение или социална придобивка. Малката конкуренция между служителите винаги е здравословна.

Осигурете положителна комуникация

Макар и да изглежда просто, това е може би най-трудната част. Тя е ключът към мотивацията на всеки член на екипа. Не допускайте да има неизяснени конфликти, защото във времето това ще ви изиграе лоша шега. Ако сте мениджър и графикът ви е натоварен, определете фиксирани ежеседмични срещи с екипа, където служителите ви да почувстват, че във Ваше лице имат сигурна опора. Това ще бъде и много ценна информация за посоката, в която се развива бизнесът ви.

Свободно време

Колкото и продуктивни и спокойни да изглеждат вашите служители, знайте че това не винаги е гарант за мотивацията им. За да им създадете истинско чувство на общност, помислете и за свободното време. За начало – осигурете приятно общо помещение, подходяща мека мебел в зоните за релакс, а защо не и игрален кът. Това значително ще подобни сближаването на служителите и изграждането на приятелства. Следващата стъпка е организирането на тиймбилдинги и редовни фирмени срещи. Дори и да не са високобюджетни, ако са добре направени, те ще помогнат на служителите ви да се чувстват щастливи, че работят за компанията.