Как да спрем стреса от световна инвазия?

Според скорошно проучване на "Галъп Интернешънъл", нивата на стрес в световен план са се повишили чувствително.

Сред най-засегнатите нации са Гърция, Филипините, Албания... България се нарежда сред по-ниските позиции, но процентът на признали си, че водят стресов начин на живот не е никак малък - 20%. Останалите, които просто не го казват, са много повече.

Според Google Trends, българите основно търсят във връзка с ключовата дума стрес словосъчетания, като паник атака и хронична умора, което ясно показва, че те са сред най-честите състояния, продиктувани от стрес у нас.

Кои са основните причини да живеем в стрес?

Оказва се, че роля играе до голяма степен работата ни или по-точно начинът, по който организираме и извършваме служебните си задължения. В Германия - една от страните, които се славят с най-голяма заетост и работохолизъм, 50% от работещите имат високо кръвно налягане, причинено от напрежение в офиса.

Според CDC’s National Institute of Occupational Safety and Health, американците, които са "на ръба" от стрес в работата, са между 29% и 40%.

Според изследвания в световен план, стресът в работата идва главно от факта, че много от работещите не могат да се справят със задачите си. Интересното е, че това не е заради лични качества, а поради факта, че са зависими от някой друг, който взима решенията. Причината за напрежение е най-вече в ситуацията, че служителят не може сам да управлява контрол върху служебните си ангажименти.

Преди няколко години най-честите причини за стрес на работното място в България бяха главно две. Липса на искрена и честа комуникация между шефа и служителите, което води до най-различни причини да се породи напрежение - лоша организация и комуникация в екипа, състояние на неосведоменост и страх, забавяне на резултатите в работния процес и други. Другата най-честа причина - липса на добро офисно обзавеждане, което се съобразява с комфорта на работещите. За щастие тези тенденции все повече намаляват и в последно време служебната среда се модернизира все повече в управленски и чисто материален план.

Други често срещани причини за напрежение в работата са неразбирателство с колегите, мултитаскинг, физически дискомфорт и липса на правилна организация, която може да идва не само от служителите, но и от шефа.

Стресът започва да се отразява безобидно - с по-често допускане на настинки от имунната система, но може да стигне до по-сериозни последствия, като много високо кръвно налягане например. Ето защо трябва да вземем превантивни мерки, с които да успеем да прекъснем навреме последствията дори от ситуации, които не зависят от нас.

Ето няколко трика:

1. Не правете няколко неща едновременно - няма да ви се получи. Степенувайте задачите по приоритетно и ги вършете една по една. Така вие ще сте спокойни от изпълнението и няма да остане чувството за неудовлетвореност, че нищо не сте свършили, което е единственият резултат при опити да се правите на супермен.

2. Ползвайте задължително обедната почивка!

3. Избягвайте конфликтни колеги!

4. Въведете софтуери за записване на задачи и комуникация между целия екип така, че дори да нямате време, с едно въвеждане да осведомите всички на какъв етап е организацията.

5. Слушайте музика на път към вкъщи.

И още едно важно перо за борба със стреса. Организирайте офис пространството така, че служителите ви да имат сериозна комфортна база за ефективност, добро настроение и самочувствие:

1. Осигурете добре осветено офис пространство. Дневната светлина ни зарежда с енергия и позитивизъм.

2. Осигурете шумоизолиращи прегради между служителите - така ще се откъснат от прекалено шумните колеги или тези, които се вълнуват повече от клюките, отколкото от служебните задачи.

3. Направете работната среда ергономична - с подходящи адаптивни към личните нужди бюра и столове, които се регулират и осигуряват физически комфорт - един от факторите, които могат да преборят стреса на работното място.

4. Въведете място за почивка в офиса, където служителите могат да се оттеглят за 15 минути дори извън обедната почивка, за да поиграят за на джаги или просто да отпочинат с чаша кафе. Бъдете сигурни, че ефектът на концентрацията след това ще действа безотказно.

Ако спазим поне две от тези препоръки, ще сме допринесли с 1% за спасението от световната заплаха от стрес инвазия.