„Директор на щастието“? Има такава длъжност

„Директор на щастието“? Има такава длъжност

Защо наемането на специалист на тази позиция подобрява представянето на компаниите?

 

В една офис верига доброто емоционалното състояние на хората от екипа е сред най-важните условия за продуктивност. В големите структури по американски модел в отдел „Човешки ресурси“ има човек, към когото служителите могат да се обърнат, за да споделят директно какво не им харесва в работата.

 

Когато имаме грип и физически се чувстваме зле, не ходим на работа и се лекуваме вкъщи. Това не важи за нашето психическо здраве, което често неглижираме и оставяме на заден план. А то е от ключово значение за продуктивността ни. Депресивните състояния, досадата, неудовлетворението от лошо отношение и липсата на оценяване на труда и усилията, понижават мотивацията и пречат на креативността.

 

Проучвания на Галъп Интернешънъл сочат, че нещастните служители в световен мащаб струват на компаниите между 450 и 550 милиарда долара годишно.

 

През последните години мениджърите започват да мислят извън рамките на традиционните офис порядки, като се забелязва все повече организиране на тиймбилдинги, енерджайзъри и възможности за „домашен офис“. Всичко това се прави с една основна цел – да се намали напрежението в компанията. В България има много подобни практики, заимствани от чуждестранните модели на работа. Да се надяваме, че следващата стъпка при организирането на HR отделите ще бъде въвеждането на новата длъжност - „началник на щастието“.

 

Арнау Колери е французинът, който въвежда тази професия и разпространява информация за нея, като провежда обучения в различни компании. Според него щастието в работата се обяснява така: „За да си щастлив в офиса, е необходимо не само да си добър в работата си и да обичаш да я вършиш, но и да си в приятелска социална среда, да си свободен да бъдеш себе си и да изразяваш идеите си, без да се притесняваш“.

 

Какво представлява длъжността „директор на щастието“ и има ли  нужда от нея?

 

Това, което е сигурно, е, че ежедневието ни става все по-напрегнато. Затова наемането на човек, който да работи за психическото здраве, за сплотяването и добрите взаимоотношения на работното място изглежда все по-належащо.

 

Имайки предвид, че прекарваме по поне 40 часа на седмица на работа е добре шефовете на компаниите да се замислят дали полагат достатъчно усилия, служителите да се чувстват спокойни и щастливи на работа. Грижата за екипа не само ще допринесе за социализирането, но и ще повиши лоялността и усещането за принадлежност във фирмата. Това е от полза както за работодателите, така и за служителите.

 

Какво всъщност прави „директорът на щастието“?

 

„Директорът на щастието“ е като HR мениджър, който работи по още няколко специализирани задачи, целящи постигането на общото благосъстояние на служителите. Неговата основна цел е да създаде работна среда, в която има свободни и открити взаимоотношения. Това хората, работещи в компанията, биват окуражавани да бъдат себе си и да развият пълния си потенциал.

 

Също така, важна задача на „директора на щастието“ или Chief Happiness Officer (CHO) е да подсигури забавна и щастлива среда, в която работниците да искат да прекарват своето време. Това включва организиране на фирмени събития, празнуване на рождени дни или други важни лични моменти за хората от екипа. Освен това е добре да се организират различни групови активности, класове за повишаване на продуктивността и уменията. По този начин се сформира приятелска атмосфера в офиса и се окуражава креативността.

 

Директорът на щастието работи в няколко основни направления:

  • Създаване на здрава връзка между служителя и ръководството;
  • Утвърждаване на силни и ползотворни контакти с колегите;
  • Контролиране на прекалената манипулация от шефа;
  • Следи се какво се случва в компанията, какво се е случвало, защо се е стигнало до там, какво работи и какво не работи;
  • Стимулиране на свободата на всеки служител.

 

Чрез фокусирането върху конкретни задачи за постигане на общото щастие може да се постигне много по-голям успех за компанията и ясно могат да бъдат очертани и подкрепени нейните ценности. Ето защо наличието на човек, който да заема тази длъжност, се възприема положително от социолозите и психолозите. Това е една успешна формула за стимулирането, ангажирането и задържането на служителите във фирмата.

 

Какво би се случило, когато компанията намери точния „началник щастие“? Първо - спокойствието в офиса ще се покачи значително и напрежението ще изчезне. Второ - креативността на служителите ще се подобри с поне 40%. Трето - продуктивността ще скочи поне с 30%! И най-важното за всички в една фирма - ще се повиши чувството за лекота и радост, доверие и прозрачност.

 

Дори да нямате възможност да наемете човек на такава длъжност, има няколко съвета за това как да подобрите общото усещане за благополучие и щастие в компанията. Ето и някои от тях:

 

  • Отнасяйте се към всеки служител като към човек. Звучи логично, но много компании не го правят и това води до текучество на кадри. Отнасяйте се към служителите си по същия начин, по който се отнасяте към клиентите.
  • Дайте глас на служителите. Това означава да се вслушвате в идеите  и мнението им и да ги вземете предвид.
  • Изяснете стойностите на Вашата марка. Ценностите са в основата на компания и те свързват марката и вътрешната култура. Не е достатъчно да ги заявите, но трябва да ги превърнете в действащо поведение.
  • Дайте свобода на служителите. Оставете ги да управляват до известна степен своето време и производителност, както и да персонализират собственото си работно пространство и да прилагат своите идеи.
  • Подкрепете растежа. Това означава да подкрепите развитието на талантливите служители дори ако това налага прехвърлянето им в други области на компанията.
  • Насърчете приятната среда. Това включва даване на свобода на служителите да правят неща, които намират за приятни в офиса, като например да водят открити разговори с колеги или да научат ново умение.

 

Сами преценете дали можете да си позволите наемането на специалист, който да отговаря за щастието на Вашите служители или смятате лично да се заемете с това. Във всеки случай не пропускайте да се погрижите работната среда да е уютна, ведра и стимулираща продуктивността. Не забравяйте и осигуряването на подходящи ергономични мебели, които да допринесат за здравето и комфорта. Разгледайте нашите предложения на страницата на ChairPro. Свържете се с екипа ни от експерти по ергономия, които с радост ще Ви помогнат да направите най-добрия избор.

Прочети следващата

Ергономията в коуъркинга

Ергономията в коуъркинга

Ергономията в коуъркинга Как ергономичните мебели създават приветливо и продуктивно коуъркинг пространство?   Историята на коуъркинг местата е кратка, но интензивна. Първият коуъркинг се появява пр...

Подвижни вътрешни прегради в офиса

Подвижни вътрешни прегради в офиса

Защо преградните стени са едни от най-предпочитаните решения за оптимизиране на офис пространството?   В сезона на грипа запазването на нормалния ритъм на работа е съществено предизвикателствo за р...