4 начина да се справите с токсичните колеги

Какво можете да направите, ако имате токсични колеги, които пречат на работата и влияят зле на екипа?

 

В повечето екипи винаги има поне един токсичен колега, който да пречи на организацията на работния процес и да „нажежава обстановката“. Може в началото да не се усеща, но в дългосрочен план работата с такива хора може да повлияе на резултатите на компанията. Всеки успешен бизнес се нуждае от екипна работа и хармония във взаимоотношенията между служителите. Особено при съвременните методи за организиране на работния процес, при които общуването се случва открито и се насърчава споделянето на мнения, наличието на колеги, които да нарушават баланса в екипа, може да бъде разрушително.

 

Поведенията, които могат да бъдат определени за токсични, включват:

  • критикуване и обвиняване;
  • сплетни и разпространяване на слухове;
  • прикрито неспазване на задълженията на работното място;
  • целенасочено злепоставяне на другите;
  • грижа само за личните цели (вместо за целите на екипа и компанията).

Според проучвания сред успешните компании, взаимоотношенията са основна причината за провала или просперитета на eкипа. Това е пряко свързано с лоялността на служителите и способността на мениджърите да реагират в различни усложнени ситуации. Макар и да не Ви се вярва, дори един токсичен колега може да унищожи производителността на един екип.

 

Токсичните членове на екипа са разрушителни, защото:

 

Разсейват останалата част от екипа

Основното, което се наблюдава, когато в екипа има токсичен колега, е излишното напрежение, което се натрупва. Това е причина служителите да са по-разсеяни и вместо ефективно да вършат задълженията си, вниманието им е ангажирано с реакциите и действията на този конкретен човек.

 

Нарушаване на екипната работа

Непрофесионалното отношение на токсичните колеги определено може да наруши хармонията в екипа. Това създава лошо впечатление както на работодателите, така и на клиентите. Трудно може такъв проблем да бъде прикрит.

 

За да бъде продуктивен един екип, той трябва да е сплотен и мотивиран. Наличието на хора, които вместо да работят за установяване на ценностите на фирмата, се занимават с това какви са ежедневните интриги и разпространяват слухове, ще доведе до дисбаланс в отношенията в екипа. За да се избегне това, трябва да се изисква от всеки служител, без значение от колко време е във фирмата и на каква позиция е, да спазва общоприетите норми и ценности.

 

Понижаване на културата на екипа

Има опасност, ако поведението на токсичния колега не се забелязва от ръководителите на екипа, то да се приеме за нормално и да бъде последвано и от други служители. Поради това е необходимо управителите да не избягват тези проблеми, а да ги анализират и да вземат най-правилните решения как да се справят с тях. Дори този член на екипа да е продуктивен и мотивиран да работи за успеха на фирмата, това не е причина за неглижирането на непрофесионалното му поведение.

 

Има случаи, в които служителите се чувстват безсилни и в крайна сметка решават да напуснат компанията. Въздействието на токсичните хора може да бъде непоносимо за голяма част от екипа.

 

Но какво можете да направите, ако токсичният човек е Ваш колега?

Ето четири стъпки, които можете да предприемете, за да се справите с токсичен колега:

 

  • Разговаряйте с него

Ако разговаряте с колегата си, чието отношение Ви притеснява, има реален шанс да промените ситуацията. Ако обаче премълчавате, няма как да очаквате, че изведнъж държанието му ще се промени. Замислете се какво въздействие има това върху Вас и работата Ви. Бъдете откровени и го попитайте дали не сте го предизвикали по някакъв начин. Понякога е трудно сами да преценим нашето влияние върху околните, но бъдете сигурни, че за всеки проблем може да се открие решение по цивилизован и възпитан начин.

 

  • Оценете собственото си поведение и контролирайте егото си

Не действайте нападателно, а овладейте емоциите си и бъдете разумни. Бъдете пример за това как трябва да се реагира в усложнени ситуации, това може да Ви помогне да се реализирате и издигнете в очите на колегите и работодателя си. Вместо да очаквате друг да забележи проблема, вземете в свои ръце разрешението му. Поставете стандарт за останалите членове на екипа, който подкрепя сътрудничеството и открития диалог, а не отмъщението.

 

Професионалистите и лоялните служители се фокусират върху важните цели на компанията и изграждането на доверие и устойчивост в екипа.

 

  • Разговаряйте с шефа си

Предложете да се проведе открита среща, на която да се напомнят какви трябва да са нормите в екипа. На тази среща не трябва да се насочи вниманието на всички към конкретния човек, който създава проблеми, а да се установи връзка с всички и да се чуят гледните им точки по различни въпроси, свързани с правилното и неправилно поведение. Целта е да се повиши отговорността и да се наблегне на позитивите от екипната и сплотена работа.

 

  • Грижете се за себе си

 

Не допускайте негативните ситуации и токсичните хора да ви влияят. Мислете за психическото и физическото си здраве. Анализирайте моментите, които са Ви довели до емоционален дисбаланс и приемете това, на което не можете да противодействате. Помислете как можете да промените това, което е във Вашите възможности. Ако след всичко казано дотук, няма резултат, може да се свържете със специалист от човешки ресурси, който да Ви посъветва как да се справите. Напускането трябва да е последната и крайна мярка, която да предприемете, ако не намирате разбиране от ръководството и екипа. Все пак на първо място трябва да е Вашето здраве и спокойствие.

 

Работата с токсичен колега може да бъде много натоварваща и буквално да изцеди положителната Ви енергия. Знаем, че всяко едно действие от споменатите по-горе изисква мотивация и смелост. В много малко случаи те не дават резултат, затова бъдете добронамерени и упорити, но не стигайте до крайности.

 

Взаимоотношенията на работното място са изключително важни, затова освен грижите за изграждането на екип, трябва да се осигурят и удобни мебели и кътове за релакс, на които служителите да работят и да почиват качествено. Сигурен залог за това са ергономичните столове и маси, които могат да се адаптират към нуждите на всеки служител.

 

На страницата на ChairPro ще намерите разнообразие от качествени ергономични мебели, с които ще подобрите комфорта и производителността. Нашият квалифициран екип е винаги на разположения, за да Ви помогне в избора. Не се колебайте да се свържете с нас!