Стойката, или начинът по който стоим изправени, е изключително важна. Правилната стойка създава впечатление за физическа красота и хармония. Тя излъчва енергичност, добра обща кондиция, организираност.  Стойката влияе върху развитието на опорно-двигателната система и още по-важно – от нея зависи здравето на човека.

 

 Когато стойката е отпусната, раменете – прегърбени, а главата – клюмнала, се затруднява дълбокото, диафрагмено дишане, а при плитко дишане намалява енергията на организма. Често проблемите със стойката са причина за тензионно главоболие и мигрени. Неправилната стойка дава отражение върху целия организъм, като води до изкривяване на гръбнака, болки в гърба, врата и таза,  повишена уморяемост, мускулна слабост и мускулни спазми, дегенеративни изменения на гръдния кош и поява на остеопороза в зряла възраст.

  

Грижата за здравето на гръбначния стълб започва през детските години

Сигурно всеки е чувал родителите си да му повтарят: „Изправи се“, „Не се прегърбвай!“. Важно е децата да се научат да обръщат внимание на стойката си. Проблемите с неправилната стойка и изкривяванията на гръбначния стълб трябва да се решават колкото може по-рано, защото се задълбочават с възрастта. Изкривяването на стойката обикновено започва в ученическите години, когато децата, с още неукрепнал скелет, седят продължително време зад чиновете, на бюрата вкъщи, пред монитора или телевизора. Децата често ходят прегърбени, изкривени на една страна от тежките ученически чанти, с отпуснати рамене. При младите по-високи момичета стойката се уврежда и защото те стоят приведени, за да изглеждат по-ниски. По-ниските момичета пък започват да носят обувки на високи токчета, за да наваксат с височината. Ходенето с такива обувки вреди на правилната стойка и походката.

 

 Как да запазим правилната си стойка?


1. Инвестирайте в ергономичен стол

Ергономичният стол подкрепя гръбнака по цялата му дължина, има допълнителна опора в лумбалната област, обикновено е с регулируема облегалка и подлакътници. В него се седи удобно и здравословно независимо дали човек работи на компютър, играе на игра или си пише домашните.

 

2. Ограничете времето пред телевизора и дигиталния екран

Заседналият начин на живот, продължителните часове пред телевизора или дигиталния екран водят до увеличаване на редица здравословни проблеми – затлъстяване, алергии, диабет тип 2, затруднено дишане, болки в гърба, изкривяване на гръбнака. Ето защо трябва да ограничите гледането на телевизия и статичните занимания пред монитора.

 

3. Спортувайте

Физическата активност има много ползи за хората на каквато и да е възраст. От гледна точка на правилната стойка редовното спортуване води до общо укрепване на опорно-двигателната система, заякване на мускулите, изправяне на гръбначния стълб, правилно диафрагмено дишане, намален риск от физически наранявания. Наред с тези общи ползи от физическата активност, съществуват и специализирани упражнения за коригиране на стойката.

 

4. Хиропрактика и масажи

Хиропрактиката и масажите са познати от дълбока древност. Те са алтернативен метод за лекуване на проблеми с гръбначния стълб, неправилната стойка и болките в опорно-двигателната система. При хиропрактиката лечебният ефект се постига чрез точно определен натиск, наместване и усукване, а масажът води до отпускане и релаксиране на всички мускулни групи.

 

5. Упражнявайте самоконтрол

Постоянният самоконтрол и повишена осъзнатост на всяко наше движение и позиция могат да направят чудеса за стойката. Следете за правилната стойка, независимо дали стоите на едно място, вървите или сте седнали. Дръжте главата на една линия с раменете, не я изтегляйте напред. Внимавайте да няма напрежение в раменете, не ги повдигайте нагоре, не ги отпускайте напред. От правилното положение на раменете зависи дали е добре отворен гръдният кош, а оттук – и дишането.