Болките в гърба при децата се превръщат в огромен проблем, понеже начинът, по който децата учат и играят се променя и тази промяна най-често се дължи на:

  • заседнал начин на живот - гледане на телевизия и часове наред пред компютрите
  • неправилна стойка - приблизително 60% до 75% от децата, които се оплакват от болки в гърба, не могат да посочат точно каква е и къде се намира болката. При преглед от доктор и на рентгенови снимки най-вероятно всичко ще изглежда нормално. В тези случай се смята, че болката се дължи на мускулна треска или неправилна стойка.
  • неправилен начин на носене на ученическата раница – носенето на едно рамо или с една ръка поставя неравномерно натоварване на гръбначния стълб. Раници, тежащи повече от 10% от телесното тегло на детето също могат да причинят болка.
  • увреждания на меките тъкани в следствие на спортуване
  • различни болести като дискова херния (дископатия), спондилоза (нарушаване на връзките между дисковете и прешлените), сколиоза (изкривяване на гръбначния стълб встрани), кифоза (изкривяване на гръбначните прешлени)
 

Деца с болки в гърба ще станат възрастни с болки в гърба и затова е важно да насърчаваме младите хора да изградят добри навици в грижите за гърба.

 

Как да предпазим децата от болки в гърба?

 

1. Правилно носене на раница

Раницата трябва да се носи на двете рамена, за да се избегне неравномерното натоварване на гръбначния стълб. В идеалния случай можете да вземете раница, която е на колелца за по-лесно предвижване.

 

2. Справяне с мускулната треска

Ако болките в гърба на Вашето детето са в следствие физическа травма от спортуване, то най-добрият начин за намаляване на силната мускулна треска в първите 48 часа е да се поставя лед на засегнатата област за 10 минути 3-4 пъти на ден. След 36-48 часа лек масаж ще спомогне за облекчаване на остатъчната болка, а след това леко разтягане на областта може да се започне около 5-7 дни след травмата. Потърсете лекарска помощ, ако болката продължава повече от 7 дни.


3. Включете упражнения в ежедневието им

Това може да се постигне, като насърчавате активната игра у децата. Лесни упражнения за подобряване на цялостната сила и издръжливост на детето могат да бъдат например подскачане леко върху фитнес топка 5 серии по 2 минути всяка. След това им покажете как да балансират седене върху топката, като повдигнат краката си леко над земята и задържат това положение за 1-2 минути. Плуване, разходки и колоездене са препоръчителни дейности за облекчаване на болката.

 

4. Ограничете времето, прекарано пред телевизора или компютъра 

Колкото и странно да звучи, дълги периоди на седене също могат да причинят мускулна умора. Насърчавайте детето си да прави редовни почивки, докато пише домашни на компютъра, например като се разходи (дори ако това е само до кухнята и обратно) или направи малко упражнения за разтягане (изправяне и протягане на ръце към небето, докато стои на пръсти). Това ще облекчи уморените мускули.

 

5. Покажете им каква трябва да бъде правилната стойка, когато седят на бюрото си 

Това включва използването на подходящо обзавеждане за децата Ви, когато използват компютър или пишат домашни. Започнете с добър стол, като регулирайте височината на стола спрямо бюрото така, че ръцете им да почиват на бюрото или на подлакътниците на стола. Лактите им трябва да бъдат на височината на клавиатурата/ тетрадката, а предмишниците да са успоредни на пода. Краката им трябва да бъдат на пода, но тъй като повечето бюра са предназначени за възрастни и ще са високи за едно дете, можете да поставите опора за краката, която да позволи на краката да си почиват. Това осигурява по-добра стойка, за разлика от варианта, когато краката им увисват във въздуха, което причинява натиск върху гърба.

Ако детето Ви използва настолен компютър, се уверете, че седи точно пред клавиатурата и екрана. Буквата "Б" (от английски език “B”) на клавиатурата трябва да бъде в една линия с пъпа им, както и в горната част на екрана трябва да бъде на нивото на очите. Правилните височини и размери, както и правилният стол ще насърчат децата Ви да имат добра стойка и концентрация по време на учене/ работа с компютър.

 

Вижте пълната ни колекцията от детски столове тук.